Το στεφανάκι της Παναγίας και οι Γερμανοί

 

photostefano-698x336Η ιστορία αυτή δεν έχει σχέση με φανταστικά πρόσωπα και γεγονότα. Ότι αναφέρει είναι αυτό που έζησε ο άνθρωπος που τη διηγείται: η μάνα μου.

«Ένα πρωί, κατοχή, ήμουνα με τη μάνα μου στην κουζίνα, στο κουζινάκι στην αυλή, θυμάσαι το κουζινάκι, έτσι; Ακούμε θόρυβο και φωνές από δίπλα, πόσο να ‘μουνα εγώ τότε, δέκα δώδεκα χρονών, βγαίνω να δω, που πας η μάνα μου από πίσω. Σκαρφαλώνω στο τοιχαλάκι που ήταν λίγο γκρεμισμένο εκεί προς τον Ορέστη, ξέρεις, ήταν αλάνα, την πρόλαβες; Είχαν έρθει αυτοί, με τέσσερα πέντε τζέιμς και κατέβαζαν κασόνια, σνελ και άχτουγκ, ούρλιαζαν, με τις μπότες και τα όπλα παραμάσχαλα, κασόνια πολλά, απέναντι είχαν τη λέσχη που τρώγαν, ξεφορτώσαν ένα σωρό κασόνια και φύγαν. Πιτσιρίκι εγώ, δεν είχα και συναίσθηση του κινδύνου, πήγα γύρω γύρω από πίσω να κοιτάξω τι είχαν τα κασόνια. Άμα μ’ έβλεπαν ή αυτοί ή η μάνα μου θα με σκότωναν. Ανοίγω ένα, δυο, γεμάτα τα κασόνια καντήλια, δισκοπότηρα, εικονίσματα, τάματα. Εκεί στην άκρη βάζω το χέρι, κάτι που πήρε το μάτι μου, βγάζω ένα στεφανάκι, ξέρεις απ’ αυτά που βάζουν στην παναγία φωτοστέφανο, στις εικόνες, ασημένιο, τόσο όμορφο, λεπτοφτιαγμένο. Και το πήρα. Έτσι, τους γερμαναράδες. Το ‘βαλα στη τσέπη, μια φούστα γκρι που μου ‘χε φτιάξει η μάχη, η θειά σου και τρέχω πίσω στο κουζινάκι.

Μαμά μαμά οι Γερμανοί ξεφόρτωσαν κάτι κασόνια εδώ δίπλα στον Ορέστη με πράγματα από μοναστήρια. Που είδες εσύ τι είχαν τα κασόνια; Ε κοίταξα. Τι έκανες; Θα σε σκοτώσω βρε ανάποδο, τι δουλειά είχες, άμα σ’ έβλεπαν αυτοί θα σε σκότωναν κι άρχισε να με κυνηγάει να μ’ αρπάξει απ’ τη φούστα. Δεν πιστεύω να πήρες τίποτα; Όχι όχι, δεν πήρα τίποτα, δεν πήρα.

Το πήρα το στεφανάκι και το τύλιξα σ’ ένα πανί άσπρο, και πήγα και το ‘κρυψα στο υπόγειο, θυμάσαι το υπόγειο, έτσι; κάτω απ’ το σωρό τα κάρβουνα που είχε ο πατέρας μου, ο παππούς σου, εκεί. Δεν το μαρτύρησα πουθενά.

Νύχτες πολλές μ’ έτρωγε η αγωνία, μη το βρει κανένας, τ’ αδέρφια μου, οι αδερφές μου, ο πατέρας μου, μην με είδε κανένας, μη καταλάβουν οι Γερμανοί ότι λείπει το στεφανάκι κι έρθουν να κάνουν έρευνα. Γιατί είχαν έρθει μια φορά. Με τα όπλα, μέσα στο κουζινάκι, έλειπε ο πατέρας, κι έψαχναν τα κασέρια που έφτιαχνε και πουλούσε ο παππούς σου. Κι όταν το μεσημέρι γύρισε ο πατέρας μου, άρχισε να φωνάζει ο ρουφιάνος ο μαυραγορίτης τους έστειλε, να πάρουν το φαΐ απ’ το στόμα των παιδιών μου. Τα κασέρια ήταν μπροστά στα μάτια τους αλλά δεν τα βρήκαν ποτέ. Ήταν στρωμένο το μπαούλο σα τραπέζι και καθόμασταν γύρω και σταματήσαμε τι τρώγαμε και τους κοιτούσαμε. Πέντε παιδιά κι η μάνα. Αναποδογύρισαν τα πάντα κι έφυγαν άπρακτοι.

Έτσι ξεκουμπιστήκαν κι απ’ την πόλη ένα χάραμα, και τότε πήγα και το ‘βγαλα το στεφανάκι κάτω απ’ τα κάρβουνα, και το ‘δειξα στη μάνα μου. Δεν είπε τίποτα, ούτε με κατηγόρησε, κούνησε λίγο το κεφάλι, σα κατανόηση. Τέτοια ήταν η γιαγιά σου, κατανόηση. Μπορεί και να ήξερε και να μην είχε πει κι εκείνη τίποτα. Το ‘βαλα τότε στο συρτάρι του μπουφέ, κάτω απ’ τα σεμέν και έμεινε εκεί.

Πέρασαν τα χρόνια και έμεινα έγκυος σε σένα. Κι όσο καλή εγκυμοσύνη είχα, τόσο βασανίστηκα και στη γέννα και μετά. Μου κόλλησε στο μυαλό ότι επειδή είχα πάρει το στεφανάκι της παναγίας. Το πήρα ένα μεσημέρι και το πήγα ώρα που δεν ήταν κανένας να με δει, στους άγιους ανάργυρους εδώ στο βαρούσι και το ‘βαλα στην εικόνα της παναγίας πάνω κι έφυγα».

– Α ρε μάνα, άμα ήταν έτσι, αυτοί που κλέψαν τα κασόνια έπρεπε να έχουν εξαλειφθεί απ’ το πρόσωπο της γης μέχρι τώρα. ‘Η μόνο γι’ αυτούς που το αισθάνονται ισχύει η τιμωρία;

– Ε, εσύ, άμα δεν πεις τέτοια, δεν μπορείς.

της ιωάννας βράκα

δημοσιευμένο πρώτη φορά στις 18 Απρίλη του 2015 εδώ

Το στεφανάκι της Παναγίας και οι Γερμανοί

Leave a Reply

